Electric heroescampagne

Bijna één op de vier mensen klaagt over de overlast van scooters. En ze zijn ook nog eens erg slecht voor het milieu. Daarom startten we met Eco-Movement en de Nederlandse Stichting Geluidshinder Electric Heroes. Een campagne om elektrische scooters onder jongeren te promoten. Nu, bijna anderhalf jarig en vijf gemeentes later, kan een tussenstand opgemaakt worden. Uit onderzoek onder 1300 jongeren, blijkt dat het aantal jongeren dat een elektrische scooter overweegt, na de campagne, met ruim 50% is gestegen!

Lelijk, duur, langzaam en suf
Voorafgaande aan de campagne bleek uit diverse jongerenpanels die we organiseerden dat elektrische scooters nog erg onbekend waren onder deze doelgroep. Ze wisten er niet alleen weinig over, maar hadden ook een enorme bak aan vooroordelen. Zo zouden ze lelijk, duur, langzaam en suf zijn. Enkele jongeren dachten zelfs dat je met zonnepanelen achterop moest rijden!

Electric Heroes
Daarom lieten we jongeren twee dagen gratis een elektrische scooter testen. In ruil hiervoor moesten ze een video maken over de voordelen van de scooters. Naast de jongeren maakten ook ‘Local Heroes’ (lokale BN’ers) een testverslag van hun ervaringen. De filmpjes worden verzameld op een website waar gestemd kan worden. De video met de meeste stemmen wint een elektrische scooter en ook onder de stemmers worden elektrische scooters verloot. Simpel toch?

Resultaten
De campagne heeft inmiddels in Den Haag, Zaanstad, Dordrecht, Helmond en Zwolle gelopen. In totaal hebben meer dan 150 jongeren een elektrische scooter getest en vervolgens via hun social media-kanalen of via postercampagnes een eigen promotiecampagne gevoerd onder vrienden en familie. Sinds de lancering van de website heeft electric-heroes.nl al 40.000 unieke bezoekers getrokken en hebben bijna 11.000 jongeren een stem uitgebracht.

Electric Heroes won in Londen de tweede prijs van de European Soundscape Award 2011. Een internationale prijs van The European Environment Agency voor initiatieven om geluidsoverlast te verminderen.

2012
De campagne wordt verder geoptimaliseerd en zal in 2012 in vijftien gemeenten gevoerd worden, waaronder Leiden, Alphen aan de Rijn en Zoeterwoude. Vanwege het succes van de lopende jongerencampagne werken we met de Nederlandse Stichting Geluidshinder nu ook samen aan een campagne gericht op volwassenen.